No som com som per evolució natural ni per creixement espontani. On vivim, amb qui vivim, on treballem, amb qui treballem, com treballem, qui ens estima, a qui estimem, com estimem i també com odiem i com menystenim tenen molt a veure amb els nostres fets i amb les nostres paraules. Tot això no vol dir que els errors que comentem siguin culpa de tot l’anterior i per tant puguem escampar les responsabilitats a dreta i esquerra. Cada cop hi ha més normatives, més lleis que ens diuen com hem de funcionar davant de certes situacions. Fins i tot alguns fets, fins ara, quotidians, sense importància, s’hauran de realitzar amb molta cura doncs les conseqüències de fer-ho d’una forma o altra no seran les mateixes. Podem pensar que la llibertat de cadascú cada cop és més petita i la realitat no es aquesta. Una llei no et pren llibertat. És important, però, que siguem conscients que tot el que fem o diem pot tenir alguna resposta. També hem de ser lliures per acceptar la resposta. Hem tornat a passar uns dies al Pallars, com sempre, aquella terra, apaivaga qualsevol situació d’estres que l’urbanisme i, molts cops, l’esnobisme es fan agafar. Una terra que creix molt doncs les grues de la construcció semblen boscos de ferro. Nous edificis destinats majoritàriament a segones vivendes, allò que la nova llei no permetrà, van omplint els forats de les cases en runes que encara hi ha. Tot i així he de dir que aquella terra té l’edat de les seves pedres, i com aquestes defineixen un món que, a mesura que es transforma, es va morint, enmig d’una vida molt dura, gairebé sempre injusta, sovint violenta, i on la llegenda i la fantasia es confonen amb la història.
Hi ha frases fetes que tothom sap de que van o almenys així ho sembla, n’hi ha una, amb tres afirmacions contundents sobre tres qüestions d’un enorme calat emocional, “ni Deu, ni Pàtria, ni Rei” (ni Dios, ni Patria, ni Rey). Tres conceptes que per ells mateixos ja indiquen el credo i la manera com vol instrumentar la seva vida la persona que es capaç de dir-ho i fer-ho. La dita ve com a préstec de l’himne “carlista” l’Oriamendi i que manifesta els tres conceptes pels quals estan disposats a lluitar: “Por Dios, por la Patria y el Rey”. La frase primera la del “ni” no és mèrit meu doncs ja la varen enfortir molts anys abans de la meva presència en aquesta vida, homes i dones que en els temps que ho van començar a emprar s’hi jugaven la pell. Va ser la crida que va identificar d’una manera clara el moviment anarquista, els antisistema reals i autèntics de tota la vida. Però no tan sols els anarquistes se sentien representats per l’expressió sinó que en temps de lluita contra la dictad...
Comentarios